formandens indspil maj 2021
Kære alle
Sæsonen er godt i gang, vi kan se de smukke lysegrønne farver og der er for alvor kommet vækst på vore baner så de fremstår super flotte. Der er kommet liv på terrasserne og i klubhusene – det gode klubliv er ved at vende tilbage.
Normalt vil jeg her i min indledning give et overblik over de områder jeg vil berøre. I dette Indspil har jeg kun ét tema, vores personale – maskinrummet, alle dem der får klubben til at fungere så vi andre kan nyde golfen, både før, under og efter spillet.
I har alle kunne læse om den ekstraordinære aktivitet der har været på vore baner. Set over alle vores baner har antallet af golfrunder i januar-april været 57% højere end samme periode sidste år, og hele 75% højere end årene før Corona. Jeg vil også understrege at dette ikke primært skyldes flere medlemmer, men ganske enkelt, at vi alle spiller mere golf i denne tid. Jeg vil også gerne understrege at vi finder det rigtig positivt med så høj en aktivitet, og at så mange vil spille golf i Silkeborg Ry Golfklub. I det hele taget eksploderer golfsporten i øjeblikket, hvor DGU oplyser om højeste antal golfmedlemmer nogensinde, og antal golfrunder som i 2020 lå hele 40% over normalen. Både her i klubben og i Danmark som helhed.
Alt dette betyder også at vores personale er ekstraordinært presset, og har været det over en længere periode. Greenkeeperne har kæmpet med slidte baner både grundet den megen kulde og den store banebelastning. Cafeerne har udover travlhed også været ramt på personalesiden med deraf følgende pres på medarbejdere og overarbejde. Administrationen får ekstraordinært mange henvendelser og har derfor mere end svært ved at følge med. Proteamet er næsten fuldt booket og oplever derfor at administrative deadlines skrider, og Proshoppen kan ikke få varer hjem til tiden, hvilket medfører utilfredshed hos kunderne.
Skal dette så ses som en lang klagesang? Nej på ingen måde. Jeg vil bare gerne informere jer om situationen, og håber på, at vi alle udviser den fornødne forståelse for, at alt måske ikke lige er som det plejer at være. Er der noget som hele personalet værner om og ønsker, så er det den gode service og høje kvalitet. Alle giver udtryk for, at det er dejligt at være et sted hvor udviklingen er positiv og aktiviteten er høj, men er kede af, at de pt. ikke kan leve op til det niveau de gerne vil levere. Fra ledelsens side er der opmærksomhed på bemandingen under hensyntagen til vores økonomi, og vi tror også på, at vi ligesom i samfundet generelt, kommer ind i en mere normal gænge igen inden alt for længe.
Mit fokus på vores personale og den generelle situation betyder ikke, at I ikke må komme med kritik og gode ideer. Det er altid velkomment – bare den er konstruktiv. Formålet med dette Indspil er blot, at give jer indsigt i situationen lige nu, og jeg håber på, at en åben og ærlig kommunikation medfører forståelse for at alt måske ikke lige er som det plejer at være, men at personalet (og i øvrigt også mange frivillige) gør en kæmpe indsats for at det snarligt skal blive det igen. Brug personalet når nødvendigt, men hav også respekt for at de ansatte lige nu kun har tid og ressourcer til det allermest nødvendige.
Lad os derfor alle fortsat være imødekommende og ordentlige overfor hinanden, vore gæster, nye medlemmer og ikke mindst vores dygtige og engagerede medarbejdere.
Vi ses derude.
Poul Hansen